Petnaest uslova za mir i regionalnu stabilnost
|
|
(Nebojša Čović, predsednik Koordinacionog centra za Kosovo i Metohiju na Bergedorfskom okruglom stolu koji se održao u hotelu "Hajat" 13. i 14. aprila, na temu "Evropska perspektiva - izazovi integracije u jugoistočnoj Evropi")
U proteklim godinama odbačena je i suzbijena ideja o velikoj Srbiji. Suzbijena je i odbačena ideja o velikoj Hrvatskoj. Nije ni odbačena ni suzbijena ideja o velikoj Albaniji. Dalje, više od dve stotine hiljada Srba i pripadnika drugih nealbanskih etničkih grupa proterano je sa Kosova i Metohije. Optimisti kažu da je zaustavljen egzodus. Kažu: ne beže više Srbi sa Kosova i Metohije. Ja sa žalošću odgovaram: ne beže zato što ih tamo više nema ili što su, u krajevima gde ih ima, naučili kako da prežive u nevoljama.
Govoreći nedavno u Savetu bezbednosti, izrazio sam bojazan da se međunarodna zajednica polako umara od ulaganja sredstava i energije u smirivanje balkanskih sukoba i potresa. Tu tvrdnju dokazivao sam dramatičnim smanjenjem fondova za interno raseljena i prognana lica, a i najavama povlačenja sa Balkana izvesnih delova međunarodnih snaga. Sve me to upućuje na zaključak da će se žuriti, više nego što se mislilo i misli, sa takozvanim konačnim rešenjem za Kosovo i Metohiju. Ja, međutim, ne vidim mogućnost stvaranja održivog mira i trajnog rešenja problema pre ispunjenja izvesnih uslova.
Dozvolite mi da ih navedem:
- Nijedan od balkanskih sukoba ne treba posmatrati zasebno, nego kao deo regionalnih procesa i problema. Otklanjanje tenzija samo u jednom kraju biće od privremene koristi ako se sveobuhvatnim rešenjem ne postigne stabilnost celog regiona.
- Kosovom i Metohijom, kao najvećim i najopasnijim žarištem, takođe se treba baviti iz regionalne perspektive, jer samo takav pristup može biti stabilan. Obrnut pristup (bavljenje regionom iz kosovske perspektive) ne bi doticao celinu problema i ne bi bio plodotvoran, štaviše bio bi kontraproduktivan.
- U razrešenje kosovo-metohijskog čvora mora se ući s poštovanjem Helsinške povelje i nepovredivosti granica.
- Status Kosova ne može se rešavati bez stalnog obzira na posledice koje će rešenje imati po opstanak celovite Bosne i Hercegovine, po mir u Srbiji, Crnoj Gori i Makedoniji.
- Rešenje svih regionalnih nevolja treba tražiti u kompromisima, u samoodrživoj stabilnosti, i stoga sve strane u sukobu treba da se odreknu maksimalističkih zahteva. Nijedna strana u sporu i sporovima ne sme da dobije sve i nijedna ne sme da izgubi sve. Ispunjenje svih zahteva jedne strane u sukobu imalo bi za posledicu dugoročno sukobljavanje sa ostalim stranama.
- Potrebno je otkloniti i samu mogućnost borbe za teritorije, a podstaći borbu za prava. Ova druga borba, za prava, ima se voditi isključivo demokratskim sredstvima i mora se završiti za pregovaračkim stolom, u prisustvu međunarodnih garanta. Srbi, na primer, ne mogu Albancima osporiti etničko pravo, Albanci ne mogu Srbima osporiti istorijsko pravo. Pomirenje tih prava doneće istorijsko pomirenje naroda.
- Treba podsticati zajedničko staranje svih zemalja jugoistočne Evrope o zajedničkim interesima. Akcije albanskih ekstremista u Makedoniji, na primer, tiču se i Srbije i Crne Gore i Bosne i Hercegovine i Grčke i Bugarske i Italije. Posledice tih akcija osećaju svi u regionu, ko manje - ko više, a posledice su:
ugrožene komunikacije, unazađena ekonomija, razmah kriminala, uplašeno
stanovništvo i uvećanje kolona izbeglih i obeskućenih.
- Političare i najznačajnije političke vođe naroda u regionu međunarodna
zajednica treba da, svim raspoloživim sredstvima, učini odgovornim za izgradnju međuetničkog poverenja.
- Međunarodna zajednica treba da ohrabruje i srpsku i crnogorsku i albansku i
makedonsku i hrvatsku i bosansko-hercegovačku demokratiju, kako se narodima ne bi za spasioce nudili učenici Slobodana Miloševića, Franje Tuđmana, Alije Izetbegovića ili Hašima Tačija.
- Dijalog između Beograda i Prištine može se voditi na principima iskrenosti, konstruktivnosti, realnosti i bez politike svršenog čina.
- Pristrasnost i predrasude međunarodnih posrednika mogu da otežaju traženje rešenja i nalaženje stabilnosti. Međunarodna zajednica mora imati kredibilitet na svim stranama i zato nije dobro da se stiče utisak kako je ona stroga prema krivcima iz jednog, a blagonaklona prema krivcima iz drugog naroda. Predlažem da se kao izrazito štetno zaboravi razmišljanje o rokovima upotrebljivosti pojedinih političara, a reći ću i ovo: kamo sreće da su u međunarodnoj zajednici odbačeni i Slobodan Milošević i Franjo Tuđman, i svi ostali akteri krvavog zapleta, pre nego što su svojim i tuđim narodima napravili toliko zla i nesreće.
- Nijedna strana u sukobu ne sme u međunarodnim posrednicima videti svoje političke prijatelje i zaštitnike. Posrednik koji ugađa samo jednoj strani, ili se dopada samo jednoj strani, nije posrednik. I dalje, posrednik koji podgreva nade i očekivanja jedne strane i strahove druge strane, samo uvećava konfrontacije i nesporazume.
- Nizom kombinovanih poteza i akcija međunarodna zajednica treba da olakša svim državama i narodima regiona ulazak u evropske integracije. Mislim, najpre, na ulaganja u zdrave segmente nacionalnih ekonomija. Mislim na davanja koja će biti nesumnjivo isplativa. Nijedan evro i nijedan dolar, koji ubuduće stigne na Balkan, ne treba da bude milostinja nego ulog za buduće obostrane dobitnike.
- Potrebno je odmah napraviti plan i formulisati precizan redosled koraka koji će se, zarad stvaranja trajnog i održivog mira u regionu, preduzimati narednih meseci i godina.
- Pre ulaska svih balkanskih zemalja u Evropsku uniju, za koje je potrebno ispunjenje mnogih i teških uslova, trebalo bi raditi na balkanskim integracijama. Stvaranje jedne zajednice, ili makar carinske unije, koja bi se uspešno starala o regionalnom miru i stabilnosti, o sveukupnom privrednom razvoju i odbrani, jeste onaj međukorak koji bi sve članice učinio pripravnim i kvalifikovanim za ulazak u Evropu.
Ako kažem da u budžetu Kosova i Metohije, koji iznosi 340 miliona evra, nijedan evro još nije predviđen za povratak izbeglih i prognanih Srba, Turaka, Roma, Goranaca i pripadnika ostalih etničkih nealbanskih grupa, biće jasno koliko je težak posao pred nama da ubedimo međunarodnu zajednicu da rešavanju ovih problema mora da se pristupi ozbiljno. Tamo i dalje nema dvojezičnosti, nema tolerancije, nema međusobnog uvažavanja ljudi. Tamo i dalje postoji pristrasno sudstvo. Tamo i dalje uspeva ekstremizam. Jednom rečju, krše se elementarna ljudska prava!
Pre nuđenja konačnog rešenja za Kosovo i Metohiju potrebno je vratiti u tu pokrajinu sve interno raseljene i prognane Srbe i sve druge interno raseljene i prognane ljude iz nealbanskog korpusa. Tek kada oni budu bezbedni, oslobođeni straha od nasilja i smrti, mi možemo raspravljati o budućnosti.
|